העשרהמידע

שנת צהריים (שנ”צ)

שכבת המודרכים: י’ – שנת שירות
מקום הפעילות: כל מקום
זמן פעילות משוער: 20-25 דקות
קובץ מלא: צפייה והורדה
נערך ע”י: צוות מש”צים פלוס

מטרה


  • להכיר למודרכים את השנץ וחשיבותו

יעדים


  • המודרכים יכירו את השנץ בכללי
  • המודרכים ילמדו למה הוא חיוני
  • המודרכים ינסו את השנץ בעצמם

ציוד


  • כיסויי עיניים

פתיחה | זמן: 1 דקות


המדריך יפתח את ההדרכה בכך שיסביר על הנושא בכלליות:
שנ”צ היא פעולה שהרבה אנשים עושים, למי שלא יודע שנ”צ הוא ראשי תיבות של שנת צהריים.

גוף | זמן: 15 דקות


המדריך ימשיך ויסביר:
הפעולה של לישון בצהריים ולעצור את כל סדר היום שלנו רק עבור קצת שינה תחשב אצל רוב האנשים כפעולה מיותרת.
אך שנת צהריים היא דבר שיכול להועיל לגוף שלנו בצורה מדהימה.

היא תורמת בהרבה אופנים למשל:

  • היא מפחיתה את הסיכוי לחטוף התקף לב.
  • היא מרעננת.
  • היא מחדדת לנו את הריכוז.
  • היא מורידה את הלחץ דם בלפחות 10%.
  • ועוד.

כל תנומה אפילו הקלה ביותר של פחות מ-10 דקות תתרום להרגשת רעננות, אך הזמן המומלץ ביותר לשנת צהריים הוא בין 45 דקות לשעה וחצי, הזמן המקסימלי המומלץ לשנ”צ הוא 4 שעות (שינה של 4 שעות ומעלה תגרום להתקצרות השינה בלילה אך לא לפגיעה בתפקוד במהלך שאר היום).

בתרבויות רבות הבינו את חשיבות מנהג זה והכניסו אותו כחלק בלתי נפרד מסדר היום הרגיל, למשל ישנם ממצאים המראים שאפילו הרומאים היו נוהגים לבצע שנ”צ , בספרד יש את הסיאסטה, לגרמניה שלהם יש את ה”שלאף שטונדה”, ולנו יש אנשים שצועקים ממרפסות להיות בשקט בין שתיים לארבע.

שנ”צ יכול להיות משהו שקשה לחלקנו לבצע לפחות ההירדמות, אז יש כמה דברים שיכולים לעזור לכך, למשל לאכול ארוחה קלה ולא כבדה לפני ביצוע השנ”צ , ללכת לישון בצורה שהיא לא כמו צורת השינה הלילית, נגיד בישיבה או על הספה, כיוון ששינה בצורה הרגילה, הגוף מכין את עצמו לשינה עמוקה ורצינית ואז השנ”צ לא יהיה אפקטיבי.

עוד שיטה שיכולה לעזור להירדמות היא דמיון מודרך (אפשר לבצע גם בצורה עצמאית).

המדריך יסביר לקבוצה שעכשיו הם הולכים לבצע תרגול של דמיון מודרך:

  • המדריך יגיד למודרכים לעצום עיניים.
  • להרפות את הגוף ולחשוב על כלום.
  • לקחת כמה נשימות עמוקות, לשאוף מהאף ולנשוף מהפה (לחזור על כך כמה פעמים).
  • המדריך יגיד לקבוצה לחשוב על משהו שמרגיע אותם ועל המקום הטוב שלהם, זה יכול להיות בים, במסיבה, אפילו המיטה בחדר כל מקום שעושה להם טוב.
  • מבקשים מהם להסתובב במקום (בדמיון), להגיד שלום לאנשים שם (אם יש) ובעיקר לחשוב על למה זה המקום הטוב שלהם ואיזה זיכרונות הוא מעלה משם.
  • המדריך יגיד להם לקחת עוד כמה נשימות עמוקות ולפקוח את העיניים.
  • המדריך יסביר להם שזאת דוגמא לדמיון מודרך שניתן לעשות.

סיכום | זמן: 4 דקות


המדריך יסכם ויגיד:
שנ”צ הוא לא עוד משהו סתמי, הוא משהו שיכול מאוד לעזור לגוף ולנפש של האדם.
ועל מנת שהשנ”צ יעבוד יותר טוב יחולק למודרכים כיסויי עיניים (המדריך יחלק את הכיסוי עיניים).

המדריך יגיד משפט אחרון:
ושיהיה לכולם שנ”צ מוצלח.

מקורות והרחבות


מצורפים בקובץ המלא

נספחים


מצורפים בקובץ המלא

ממליצים לקרוא גם..
Close
Back to top button