שיטפונות
מקום הפעילות: במחנה הקבוצתי
זמן פעילות משוער: 20 דקות
נערך ע”י: צוות מש”צים פלוס
מטרה
- המודרך ילמד על היווצרות שיטפון
יעדים
- המודרך יעבור חוויה אקטיבית בלמידה
- המודרך ילמד לזהות שיטפון
- המודרך ילמד על היווצרות השיטפון
ציוד
- כלי שקוף
- חול
- מים
פתיחה | זמן: 5 דקות
משחק – אחד מהמשתתפים יוצא החוצה שאר המשתתפים עושים כאילו יש להם מים בפה חלק משאר המשתתפים(כ-3 ילדים) שמים מים בפה, על המשתתף שיצא החוצה לנחש למי המשתתפים יש מים בפה ולמי לא. אם הוא מנחש לא נכון על כל המשתתפים שיש להם מים בפה עושים עליו “שיטפון”
גוף | זמן: 10 דקות
המדריך יושיב את החניכים, וידרוש שקט והמדריך יסביר:
עכשיו, יורד גשם בהרים, עוד מעט ממש בקרוב הולך להגיע לכאן שיטפון עצום ממדים, כל המקום הזה יתמלא במים. כדי שנוכל להבין איך ישמע הדבר הזה;
המדריך יצווה על החניכים לחזור על התנועות. בכל פעם שהמדריך יסתכל על חניך החניך יעשה את התנועה (לשחק עם הרמה והורדה של הקול על מנת ליצור את האווירה הנכונה:
המדריך מתחיל לספר:
“הכל מתחיל בשקט גדול, שקט כזה משתק ומבהיל, כולם מרגישים שמשהו הולך להתרחש.. ואז מתחילה הרוח
הסבר:
משפשפים כף יד בכף יד ועושה קולות נשיפה – כעת מתחיל להסתכל על כל חניך ורואה שהם מתחילים לעשות
איתו ביחד- הרעיון הוא ליצור קונצרט קולות הממחיש את העניין ולכן חשוב להכניס לאווירה.
.. רוח.. רוח.. והיא מתחילה להתחזק (עושים הכל הרבה יותר חזק) ולאט לאט מתחיל טפטוף (עושים כפיים עם שתי האצבעות של יד אחת), טפטוף.. והוא מתגבר ומתגבר (מעלים את הקצב), והוא הופך לגשם (מחיאות כפיים), הגשם הזה יורד ויורד ומתחיל לסחוף איתו כל מיני דברים, גם אבנים (מזיזים את האבנים עם הידיים והרגליים), ויש פה בלאגן והל נסחף וברגע אחד..-מתחיל להירגע.. וחוזר הגשם החלש יותר (מחיאות כפיים) ולאט לאט הטפטוף (עושים כפיים עם שתי האצבעות של יד אחת) והרוח… ופתאום שוב.. שקט…
כרגע חוויתם שיטפון במדבר.”
סיכום | זמן: 5 דקות
המדריך ייקח את הכלי השקוף וממלא באדמה. המדריך ישפוך בתוכו מים עד שייווצר שכבה של מים מעל האדמה. מהמדריך יספר שהאדמה מדמה את האדמה במדבר, והמים מדמים את מי הגשמים.
המדריך יסביר שמשום שהקרקע חרסיתית היא אטומה, ולא נותנת למי הגשמים לחלחל דרכה.
לכן המים נאגרים מעליה וככה נוצר שיטפון.
מקורות והרחבות
מצורף בקובץ המלא
נספחים
מצורף בקובץ המלא
