גיאולוגיהטבע וארץ ישראל

היווצרות נחלים

שכבת המודרכים: ז’ – י”ב
מקום הפעילות: ליד נחלים, בכיתה, בחוץ
זמן פעילות משוער: 15 דקות
קובץ מלא: צפייה והורדה
נערך ע”י: צוות מש”צים פלוס

מטרה


  • שהחניכים ילמדו כיצד נוצרים נחלים
  • המחשה ויזואלית של היווצרות נחל

יעדים


  • מתן הסבר מפורט על היווצרות נחלים, כיצד זה קורה, מהן השלבים וכדומה

ציוד


  • בקבוק מים
  • המחשה (באמצעות תמונות או ציורים – מצורף)

פתיחה | זמן: 5 דקות


קו פרשת המים: לפני שמתיישבים להדרכה מעמידים את החניכים בחצי מעגל (אם הם כבר התיישבו רצוי לבחור מתנדבים נלהבים!) ואומרים: כאשר אני מוחא כף כל אחד צריך לקפוץ קדימה או אחורה – לאן שירצה לפי בחירתו (חשוב שהם לא יתאמו ביניהם!)

ואז שואלים: האם מישהו יודע מהו קו פרשת המים?
ומסבירים: קו פרשת המים הוא הנקודה בה טיפת מים מחליטה באופן אקראי, לאיזה כיוון ליפול. בדיוק כמו שעשינו עכשיו.
דוגמה נוספת – אם אקח עכשיו בקבוק מים ואשפוך על היד שלי, לאן ילכו המים? קדימה, אחורה או לצדדים?
(להביא בקבוק מים ולהדגים) אין תשובה ברורה כי כל טיפה תלך למקום אחר, בלי סדר ברור.

קו פרשת המים הארצי: זהו קו הגובה שממנו טיפות המים מחליטות האם ללכת מערבה וליצור נחלים שיזרמו לים התיכון או ללכת מזרחה וליצור נחלים שיזרמו לכיוון בקע ים המלח – ים המלח, כנרת והערבה.

גוף | זמן: 5 דקות


כיצד נוצר נחל?
שואלים את החניכים כיצד נוצר נחל? הסבר (עם המחשה חשוב ביותר!):

בשלב הראשון הכל מתחיל כשכבה אחת – הר/מישור.
על מנת שיווצר. נחל, צריך שיהיה איזשהו סדק ראשוני, נקודת חולשה בשכבות. המים תמיד שואפים לרדת למטה.
ולכן ברגע שירד גשם ויהיו מים, הם אוטומטית יכנסו לחריץ/סדק שנוצר ויתחילו לאכול אותו (זה נקרא תהליך של בליה) ולהרחיב אותו. דבר נוסף שצריך שיהיה גם כן בסיס סחיפה – מקום נמוך אליו המים יורדים. אם יהיה לנו מישור שלא מסתיים במצוק או בנקודה נמוכה – לא יווצר נחל.
כאשר נוצר נחל, תמיד יהיה מקום נמוך יותר אליו המים ירצו לרדת.


המים ממשיכים לזרום ולחלחל ולהרחיב את הואדי.
במקומות מסוימים הם יאכלו את הסלע בצורה מהירה יותר ובמקומות אחרים באופן יותר איטי. זה תלוי גם באופי הסלע, זאת הסיבה שהנחל הוא לא סימטרי בכל המקום ולכן יווצרו מדרגות:



ככל שהמקום אליו זורמים המים הוא ונמוך יותר, כך יווצרו נחלים עמוקים ותלולים יותר.
נפילה חזקה של מים, תיצור בליה שהיא אנכית – לעומק, זאת הסיבה שבתחתית המפל נפגוש במעין בור עמוק יותר.

אפשרות נוספת בכדי להרחיב את הידע: להסביר כיצד נוצרים בולדרים (בעיקר במדבר):
פה להסביר שבשונה ממה שהסברנו מקודם במקרה הזה השכבות הרכות יותר היו למטה והשכבות החזקות למעלה הפוך מהמקרה הראשון:



סיכום | זמן: 5 דקות


לאחר ההסבר אודות היווצרות הנחלים והדוגמאות, נוכל לשלב גם פעילות בנושא. הפעילות הינה לפי השלבים הבאים:
שלב 1: הקבוצה במעגל כולם משלבים ידיים, אחד החניכים בתוך המעגל מנסה לצאת החוצה.
כאשר החניך מצליח – עוברים לשלב הבא.
שלב 2: מחזיקים ידיים במעגל (עדיין נצמדים אחד לשני) חניך אחר בפנים מנסה לצאת.
שלב 3: מחזיקים ידיים עם מרווח גדול וחניך אחרון בתוך המעגל מנסה לצאת.

שואלים:
באיזה מקרה היה הכי קל לצאת?
מסקנה: ככל שהסלע רך יותר/בעל יותר סדקים, כך קל למים לפורר אותו ולשבור אותו.

מקורות והרחבות


נעזרתי באתר הצופים כאשר הכנתי את ההדרכה הזו, מודה לצופים העבריים על המידע.

נספחים


מצורפים בקובץ המלא

עזרי וידאו


אין

ממליצים לקרוא גם..
Close
Back to top button