גיאולוגיהטבע וארץ ישראל

מעיין שכבה

שכבת המודרכים: א’ – י”ב
מקום הפעילות: קרוב למעין שכבה
זמן פעילות משוער: 15 דקות
קובץ מלא: צפייה והורדה
נערך ע”י: צוות מש”צים פלוס


מטרה


  • המודרכים ילמדו מהו מעין שכבה וכיצד הוא נוצר

יעדים


  • המודרכים ילמדו כיצד נוצר מעין שכבה
  • המודרכים יחזו בדרכי הדגמה שונים שידגימו להם מהו מעין שכבה וכיצד הוא נוצר
  • המודרכים יסתכלו על תמונות שונות של מעייני שכבה

ציוד


  • נספח 1
  • נספח 2
  • כריך עם גבינה צהובה
  • בקבוק עם חור ומלא עד מחציתו בחול
  • מים
  • איפור

פתיחה | זמן: 3 דקות


המדריך יסביר כיצד נוצר מעין שכבה (נספח 1):
מעין שכבה נוצר כאשר על פני השטח ישנה שכבה מחלחלת  של קרקע, כלומר המים יכולים לחלחל פנימה – והם באמת עושים את זה, בעוד שבעומק עמוק יותר ישנה שכבה רכה ובלתי חדירה ששם המים נעצרים. מי התהום מצטברים במרווח שבין שתי שכבות הסלע. המעיין מתפרץ כאשר נוצר שבר באפיק של מי התהום, בעקבות עבודות של האדם לדוגמא, וכך המים יוצאים אל פני השטח.

גוף | זמן: 9 דקות


המדריך יבצע שתי שיטות הדגמה (ניתן לבחור באחת או בשתיהן):

  1. בעזרת סנדוויץ’ – מכינים כריך משתי פרוסות לחם (או לחמנייה) כאשר באמצע שלו יש גבינה צהובה. בזמן ההדגמה שופכים מים מלמעלה על הכריך (גשם), המים עוברים בתוך הפרוסה העליונה עד  שהם מגיעים אל פרוסת הגבינה הצהובה ושם הם נעצרים ו”נשפכים” החוצה מהצדדים של הכריך.
  2. בעזרת בקבוק – עושים חריץ קטן בצד של החלק התחתון של הבקבוק שדרכו המים יוכלו לצאת ואת שאר הבקבוק ממלאים בחול / אבנים קטנות / או כל רעיון אחר שימחיש את הנקודה. אחרי שמכינים את הבקבוק (לפני ההדרכה כמובן) שולפים אותו ומוזגים לתוכו מים, המים יחלחלו לתחתית הבקבוק ושם הם ישפכו דרך הפתח שהכנת מבעוד מועד..

סיכום | זמן: 3 דקות


המדריך יבקש מתנדב מבין החניכים, (רצוי שהחניך המתנדב יהיה בעל רוח ספורטיבית).
אם אתם חושבים שהחניכים שלכם רגישים מדי, הדגימו על מדריך נוסף.

המדריך מצייר על פניו של “הדוגמן” הנבחר בעזרת איפור. הציור כולל הר, שמשתרע על הלחיים והמצח, סדקים (שנמשכים מראש ההר כלפי מטה) על פניו של החניך, ושכבה של גיר רך, שממוקמת לרוחב ותסומן בקווים שיימשכו מן הפה לצדדים. כעת  יש לפנינו הר עם שתי שכבות של סלעי גיר.

נטפטף מעט מים של ראשו של החניך, לאות המחשה שיורד גשם, ונתאר את מסלול הטיפות (ניתן להזכיר את המושג קו פרשת מים). הטיפות מחלחלות בסדקים עד  שהן מגיעות לסלע אטום למים, שאינו מאפשר להן לעבור הלאה.

כאן המדריך ישקה את החניך במים, ויבקש מן החניך לשמור אותם בפה. שימו לב שהחניך אוגר  בפה הכי הרבה מים שיוכל. המדריך ימשיך ויתאר כיצד המים מתאספים על גבי השכבה האטומה, עד שהם מוצאים פתח לפרוץ דרכו, בצורת מעין, וזהו מעין שכבה. בשלב זה יש ללחוץ תוך כדי הסבר על שתי לחיו של החניך, כך שהמים שהחזיק בפה ישפריצו כמעין הנובע. ניתן גם להציג תמונות של מעין שכבה (נספח 2)

מקורות והרחבות


מצורפים בקובץ המלא

נספחים


מצורפים בקובץ המלא

היווצרות מעיין שכבה | קרדיט: תמר הירדני (Attribution, ויקישיתוף)
ממליצים לקרוא גם..
Close
Back to top button