מנהיג וראש – מנהיגות עצמית
מקום הפעילות: כיתה או מרחב עם שולחנות
זמן פעילות משוער: 60 דקות
נערך ע”י: צוות מש”צים פלוס
מטרה
- הבנת תפקיד המנהיג
יעדים
- המודרכים יבינו וישפרו את יכולתם להנהיג
- המודרכים יבינו את קידוש המטרה וקידוש הלמידה
- המודרכים יבינו את החשיבות של הקשבה לקבוצה או פעולה לפי המנהיג
ציוד
- מקלות פסטה – כמות הקבוצות
- 10 כוסות פלסטיק – כמות הקבוצות
- 3 כיסויי עיניים – כמות הקבוצות
- מודל המנהיגות
פתיחה | זמן: 16 דקות
המדריך מחלק את הקבוצה לרביעיות, כל קבוצה צריכה לקבוע מי המנהיג שלה.
שלב א’ – מנהיג אחד: (7 דקות)
חברי הקבוצה שמים את כיסויי העיניים (ללא המנהיג).
המדריך מניח לכל קבוצה את הציוד של על שולחן ושולח למנהיגי הקבוצות את התמונה של המודל שהקבוצה צריכה לבנות. לכל קבוצה יש 7 דקות לבנות את המודל, כאשר למנהיגים אסור לגעת בציוד ולחברי הקבוצה אסור להוריד את כיסויי העיניים.
שלב ב’ – שני מנהיגים: (7 דקות)
כל מנהיג בוחר מודרך נוסף מתוך הקבוצה שיהפוך למנהיג והוא יכול להוריד את כיסוי העיניים. על הקבוצה לבנות מחדש את המבנה כאשר שני חברי קבוצה עם כיסוי עיניים ומותר להם לגעת בציוד, אך המנהיגים בלי כיסוי העיניים אינם יכולים לגעת בציוד.
יש לוודא שהמנהיגים לא נוגעים בציוד.
גוף | זמן: 35-45 דקות
דיון על פעילות הפתיחה: (20 – 30 דקות)
יש להביא קרדיט על הפעילות לנט”ל (נפגעי טראומה לאומית).
המדריך יעבור קבוצה-קבוצה ויבדוק איך היא עבדה בשני השלבים. לאחר מכן המדריך יפתח דיון על עבודת המנהיג ורעיון המנהיג לפי נספח א’.
לפי מידת ההנאה של הקבוצה המדריך יבחר את המשך ההדרכה שלו מהאפשרויות המוצגות. במידה והמודרכים נהנו מהרכבת הפירמידה יבחר באפשרות 1, במידה והמודרכים נהנו יותר מהדיון על הפעילות יבחר באפשרות 2.
אפשרות 1 – שחזור “פירמידת הפסטה”: (15 דקות)
המדריך נותן לכל קבוצה לשוב ולעשות את פעילות הפתיחה עם מנהיג אחד. הקבוצות אמורות להצליח בפתרון יותר בקלות. (7 דקות לבנייה).
יש לוודא שהקבוצות אכן מצליחות.
לאחר הבנייה המדריך ידון עם הקבוצות כיצד הן הפיקו לקחים ושיפרה את פעולותיה מהפעם הקודמת. (8 דק’ לדיון).
אפשרות 2 – דגם המנהיגות: (15 דקות)
המדריך יציג למודרכים את המושגים עפ”י נספח ב’ ויוודא שהם אכן מבינים אותם.
המדריך יצור “צירים” (נספח ג’) בשטח המרחב כאשר הצירים הם לפי:
מנהיג אישי -> מנהיג קבוצתי
מנהיג מלמד -> מנהיג תחרותי
המדריך יבקש מכל קבוצה להציב את המנהיג שלה במקום שהם חושבים שלפיו עבד ולנמק מדוע שמה אותו שם.
לאחר ההסברים של הקבוצות, המדריך יבקש שכל אחד בקבוצה יציב את עצמו במקום שהוא חושב שהוא עומד וינמק מודע בחר מיקום זה.
לבסוף, המדריך יבקש מכל אחד בקבוצה להציב לעצמו מטרה לפי הצירים לעוד שנה מהיום.
סיכום | זמן: 10 דקות
המדריך יביא למודרכים לנסות להבין את מטרת הפעילויות ולעזור במקרה הצורך.
המדריך יסביר על פעילות הפתיחה ויסכם אותה בכך שהקבוצות עברו ניסיון הדרכה כאשר המטרה הייתה ידועה למדריך בלבד (כיוון שרק הוא ראה את התוצאה הסופית ואת התהליך).
המנהיג בקבוצה היה צריך להביא הוראות ברורות מבלי ללחוץ על הקבוצה. באילו מצבים קיימים מקרים כאלו? (לחץ מלמעלה, מצבים מסוכנים).
המדריך ישתמש בין 2 אפשרויות לסיכום לפי הבחירה של מהלך ההדרכה.
אפשרות 1 – במקרה של שחזור “פירמידת הפסטה”
המדריך יסביר שלאחר הדיון של פעילות הפתיחה, המודרכים ניסו לבנות שוב את הפירמידה.
מה היה ההבדל בין 2 הפעמים? (ראיית המטרה, ניסיון, תשומת לב לדיבור וכו’).
מה אפשר ללמוד מהפעילות בנוגע לחיינו אישיים? (לשים לב מה אנחנו אומרים, להתרכז על המטרה בדיבור, להסביר את הכיוון מראש וכו’).
אפשרות 2 – במקרה של דגם המנהיגות
המדריך יסביר שהמודרכים הכירו אפשרויות שונות למדריך.
איזה סוג מדריך עדיף? (לדאוג שהמודרכים יגידו רק את דעתם ללא תגובות נוספות)
כל סוג מדריך הוא טוב, כל עוד הוא מותאם להדרכה ולקבוצה. (אם המטרה בפעילות היא ללמד אין צורך להיות תחרותי, חשוב להקשיב לקבוצה).
המדריך יזכיר שבסוף הדיון המודרכים הציבו לעצמם מטרות כמו: להיות יותר אישיים/קבוצתיים/תחרותיים/מלמדים.
כיצד נוכל להשיג מטרות אלה? (עבודה, עזרה מידי בוגרים, ניסיון, הקשבה
מקורות והרחבות
מצורפים בקובץ המלא
נספחים
מצורפים בקובץ המלא