מיומנויות הדרכה

שיפור יכולות ההדרכה

שכבת המודרכים: א’ – י”ב
מקום הפעילות: כל מקום
זמן פעילות משוער: 100 דקות
קובץ מלא: צפייה והורדה
נערך ע”י: צוות מש”צים פלוס

מטרה


  • שיפור הדרכות המדפ”רים (מדריכי פרחי מש”צים) ועמידתם מול הקבוצה

יעדים


  • הבנת חשיבות ההדרכה
  • הבנת חשיבות תנועות הגוף

ציוד


  • דפים
  • כלי כתיבה
  • אוזניות אישיות לכל חניך

פתיחה | זמן: 15 דקות


המדריך יפתח במשחק (מצרפת 2 רעיונות למשחקים):
1. טאגאדה
מטרה: לשלוט בכל המבטאים. יושבים בעגל וכולם עושים קצב קבוע (שתי מכות על הרגליים ומחיאת כף אחת, למשל). אחד מתחיל ומכריז שם של מבטא, למשל “סיני”, ואז זה שיושב לידו במעגל מכריז הברה אחת במבטא הזה- למשל, “יינג”. השלישי אומר הברה נוספת במבטא הזה, למשל “יאנג” ואז כולם ביחד צועקים: “יינג ייאנג טאגאדה!”
הרביעי ממשיך ומכריז מבטא אחר, וכן הלאה.

2. טורניר של “אבן נייר ומספריים”:
כל אחד מוצא לעצמו זוג ונלחם נגדו במשחק הנ”ל. המנצח מתמודד נגד מנצח אחר, והמפסידים צריכים לעודד את מי שהם הפסידו לו. כך ממשיכים עד שמישהו מנצח.

גוף | זמן: 75 דקות


המדריך יפתח כעת ב”שמש אסוציאציות”- ניתן גם בעל פה אם אין לו לוח. במידה ויש לו, הוא רושם על הלוח מש”צ ושואל את המדפ”רים מהם תפקידי המש”צ בנושא הדרכה.
תשובה אפשרית של המדפ”רים: הקניית ידע לחניכים.

המדריך יסביר כעת את תפקיד המש”צ בנושא ההדרכה – מדוע להדריך?
חלק בלתי נפרד משל”ח בכלל הוא ההדרכה. הדרכת מש”צים, פש”צים, מדפ”רים, חניכים ועוד רבים.
מדריכים על אהבת הארץ, אהבת הזולת, אהבת המולדת. מדריכים כיצד לקשור ולבנות, ועוד.

אבל, בעצם, זה רק הקניית ידע! אנחנו מלמדים את החניכים דברים חדשים! האם זה לא מטרת ההדרכה?
אז מאז המצאת הגוגל, אין באמת מחסור בידע. הכל נמצא במרחק נגיעה – גוגל חיפוש מאפשר לך להגיע לכל המידע בעולם בלחיצת כפתור. הידע הוא דבר שזמין לנו בהרבה מפעם.

אז מדוע יש צורך בהדרכות?
לרוב, התשובה תהיה “הקניית ידע”. אך למעשה, זוהי מטרה שולית של ההדרכה.

אז מהי מטרת ההדרכה?
המטרה העיקרית של ההדרכה היא לפתוח את החניכים למתודות נוספות, לגרות אותם לחשוב ולהגיע לפתרון בכוחות עצמם, מחוץ לקופסה. זה לא הידע שחשוב בהדרכה, אלה הדרך אל הידע.

ההדרכה נועדה גם לשיפור הביטחון העצמי והיכולות האישיות של כל אדם ואדם, עמידה מול קהל וצבירת ניסיון וביטחון עצמי. אפילו חניך שאינו מדריך- הוא רואה שמי שמעביר לו את ההדרכה הוא בן גילו או גדול ממנו בשנים ספורות, וזה יכול להפיח בו ביטחון שגם הוא יהיה מסוגל לכך.

כעת, משהבנו מהי בכלל הדרכה, נדבר על מהי הדרכה טובה וכיצד לבנות אותה:

מהי הדרכה טובה?

הדרכה טובה צריכה להיות מעניינת וכריזמטית, שסוחפת את הקהל. וכדי לעשות זאת, על ההדרכה לכלול מספר דברים עיקריים, ואלו הם:

פתיחה
גוף
סיכום

פתיחה:
החלק החשוב ביותר בהדרכה הוא הפתיחה, כי היא האחראית לכך האם השומעים ימשיכו להקשיב ולהשתתף או לא.
בפתיחה מציגים את הנושא בצורה מהירה ועניינית. לכן מומלץ לפתוח במתודה- עדיף כזו שתתאים לנושא ההדרכה שלכם – למשל, משחקי מילים, סיפוק קצר וכדומה.

גוף:
גוף ההדרכה הוא “לב ההדרכה” – בו יועבר המסר או מידע ההדרכה, וגם בו יוצגו מתודות, לרוב בין אחת לשלוש.

סיכום:
אם לא נסכם את ההדרכה, אפשר באותה המידה לזרוק את ההדרכה לפח ובכלל לא להעביר אותה. מדוע?

כי כשאנו מסכמים, אנו עוברים על כל מה שעשינו בקצרה, ממש בכמה מילים- על הפתיחה ועל הגוף. עוברים על מה למדנו, מה עשינו, ואז מקשרים את המסר/ המידע שרצינו להעביר בהדרכה, וכך אנו זוכים לראות אם המסר/ המידע נקלט לחניכים כראוי.

אז דיברנו על מהי הדרכה, כיצד בונים הדרכה טובה, וכעת נדבר על דרך ההעברה:

תקשיבו טוב:
כל מה שאמרנו עד כה – כל מה שלמדנו על הדרכה, מהי הדרכה, כיצד בונים אותה – זרקו הכל לפח.
כי כל זה לא שווה בלי העברה טובה שלה. יכולה להיות לכם הדרכה שכתובה מדהים, אבל אם לא תדעו איך לדבר אל הקהל, איך לגעת בו – אין טעם בַהדרכה.

המדריך ישלח למדפ”רים בווצאפ סרטון בנושא הדרכה (הסרטון באנגלית):

בזמן הצפייה המדפ”רים רושמים מהו הרעיון הכללי של הסרטון ועל מה הוא מדבר + נקודות חשובות.

לאחר הצפייה, המדריך יסביר את תוכן הסרטון – ישנם שלושה שלבים עיקריים בדיבור אל קהל:

  1. להיות מוכנים מראש (prepare)
    הווה אומר: לדעת מה החומר שאני רוצה להעביר, איך להעביר אותו, כמה זמן אני מקציבה לפתיחה, לגוף, לסיום. מומלץ לתרגל מול המראה כדי לקבל על עצמי משוב עצמי, ואפילו להעביר בפני בני משפחה וחברים כדי להתכונן.
    לרשום לי בצד בנקודות את הנושאים/ הרעיונות הכלליים שברצוני להעביר בפני הקהל, שאוכל להציץ בו אם אני שוכחת או מתבלבלת.
    כריזמה – עלינו לשדר התלהבות ואנרגיות טובות וחיוביות בפני הקהל. מה שאני מרגישה- אני רוצה שגם הקהל ירגיש, שנהיה כולנו באותו ראש ובאותה תחושה. כל דבר שאנו מדברים עליו חשוב להביא דוגמאות, סיפורים, המחשות על מנת לפשט את המידע שנאמר והסברתו בצורה הטובה ביותר.
  2. עמידה ונוחות (posture and physicality) – חשוב שנרגיש בנוח ונהיה רגועים בזמן הדיבור:
    נעמוד עמידה נינוחה וטבעית. יש לדעת מתי להיות רציניים, מתי לצחוק, וכדומה.
    להביא מים! (זה בסדר לשתות בזמן העברת ההדרכה – עוזר להירגע)
  3. בעת העברת המערך עלינו לקרוא את הקהל ולהבין מה הוא משדר (Pander your audience)
    אם החניכים רדומים, משועממים, איבדו ריכוז – זה בסדר לעשות הפוגה קצרה להתרענן (משחק נחמד וכו’) ולחזור לפעולה (אל תפחדו לסטות מהתוכנית- תהיו דינמיים ותזרמו עם הקבוצה).

סיכום | זמן: 10 דקות


המדריך יחזור בקצרה על כל מה שלמדנו:
פתחנו במשחק חברה קצר (יזכיר מה היה המשחק) ולאחריו שאלנו מה תפקיד המש”צ בנושא ההדרכה. רבים חושבים שזה רק הקניית ידע, אך למעשה הידע הוא פרט שולי בהדרכה. מטרת ההדרכה היא פתיחת החניכים אל מתודות חדשות והגדלת ושיפור הביטחון העצמי אצל כל אחד.

לאחר מכן דיברנו על מהי הדרכה טובה וכיצד בונים אותה: לכל הדרכה צריך להיות פתיח, גוף וסיום, ופירטנו על כל אחד מהם. ואז עברנו לדבר על הנושא החשוב מכל, והוא: דרך העברת ההדרכה. ראינו סרטון על כיצד להעביר הדרכה טובה וסיכמנו לנו אותו בנקודות.
לאחר מכן יעשה המדריך סבב בין המדפ”רים, בו כל אחד מספר מה הוא לוקח מהפגישה.

מקורות והרחבות


מצורפים בקובץ המלא

נספחים


מצורפים בקובץ המלא

ממליצים לקרוא גם..
Close
Back to top button
דילוג לתוכן