מעגלי של"ח

השוני בין התנדבות לאקטיביזם חברתי ודמותו של היזם החברתי

שכבת המודרכים: ז’ – שנת שירות
מקום הפעילות: בכיתה או בחוץ
זמן פעילות משוער: 40 דקות
קובץ מלא: צפייה והורדה
נערך ע”י: צוות מש”צים פלוס

מטרה


  • חברי הקבוצה יבינו את הדמיון ואת השני שבין שני המושגים

יעדים


  • חברי הקבוצה יחשפו למושג “התנדבות” והגדרתו
  • חברי הקבוצה יחשפו למושג “אקטיביזם חברתי” והגדרתו

ציוד


  • תמונות מצבים לחלק של השחזור
  • הגדרות למושגים
  • תכונות ותיאורים

פתיחה | זמן: 17 דקות


הכרזה (2 דקות)
המדריך יציין  שאנו עומדים לקיים מעגל של”ח בנושא: “מהתנדבות לאקטיביזם”.
בנוסף יציג המדריך את הכללים של המעגל:

  • סדר הדיבור – רק מי שמחזיק חפץ קבוע, סדר דיבור קבוע וכדומה.
  • קצר ולעניין – יש להתמקד רק בנושא המדובר, בשאלה שנשאלה.
    יש למקד את הדברים ולקצר ככל שרק ניתן.
    כל אחד שמדבר יאמר את עמדותיו ולא יינגח את עמדות הדוברים לפניו.
  • להקשיב מהלב – יש להיות קשובים ואמפטיים.
  • אין להגיב – לא מגיבים לדברי האחר.

שחזור (5 דקות)
המדריך יניח ארבע תמונות מפוזרות במרכז המעגל (מצורפות בנספחים).
הקבוצה מתבקשת להתבונן בתמונות השונות.

  • הנחייה למדריך – מצורפות שתי תמונות שמציגות אקטיביזם חברתי, ושתי תמונות שמציגות התנדבות.

המדריך מציג שאלה מהירה: מה משותף בין כל התמונות?
נצפה לתשובות כמו:

  • בכל התמונות יש רצון לעזור למישהו או לשפר משהו
  • בכל התמונות מוצגת עזרה לזולת או לחברה, מטרה טובה

הגדרת המושגים ובחינתם (10 דקות)
המדריך יקריא שתי הגדרות מבלי לומר מה הן מגדירות:

  1. פעולה למען אחר, למען מטרה מרצון וללא תמורה
  2. עולה שמטרתה ליצור שינוי בחברה (יש להניח במרכז המעגל את שתי ההגדרות, נספח 2)

שאלה: מהי לדעתכם ההגדרה להתנדבות, ומה היא הגדרה לאקטיביזם חברתי (יוזמה חברתית)?

  • הנחיה למדריך – ההגדרה הראשונה היא ההגדרה להתנדבות

דיון קצר:

  • לפי ההגדרות, איזה מהתמונות שבמרכז המעגל מציגות התנדבות, ואיזה מהן מציגות אקטיביזם חברתי?
  • האם יש לכם דוגמאות נוספות להתנדבות? (למה זו התנדבות ולא יוזמה חברתית?)
  • האם יש לכם דוגמאות נוספות ליוזמות חברתיות? (למה זו יוזמה חברתית ולא התנדבות?)
  • מטרת השאלות היא להגיע להבנה לגבי ההבדל בין התנדבות לאקטיביזם חברתי.

אם החניכים מתקשים: לקשר דוגמאות אל המושגים, ניתן לתת את הדוגמא הבאה:
פרויקט ניקוי חופים, בו חבורת מש”צים יוצאת לנקות חוף מלוכלך במיוחד- הוא התנדבות.
פרויקט בו חבורת מש”צים יוזמים קמפיין בבתי ספר יסודיים על מנת למנוע לכלוך חופים בזמן בילוי בהם- הוא יוזמה חברתית.
ההבדל הוא המטרה. בהתנדבות המטרה היא לנקות את החוף, ביוזמה החברתית המטרה היא ליצור שינוי בחברה ולמנוע את לכלוך החופים.

גוף | זמן: 15 דקות


מקור היוזמה (7 דקות)
המדריך יציג את השאלות:

  1. מה מביא אדם ליזום ולרצות לשנות משהו בחברה?
    – יש לכוון לתשובה: אדם רוצה לשנות כאשר הוא מזהה קושי מסוים, דבר שמפריע לו בחברה.
  2. האם אתם מכירים תנועות או עמותות שפעלו למען פתירת קושי מסוים והצליחו?

מציגים:

  1. איזה קשיים קיימים בחברה הישראלית שהייתם רוצים לשנות?
  2. האם שמעתם על עמותה או ארגון שפועל לפתירתם? אם לא, האם יש לכם רעיון?

תכונות היזם (8 דקות)
המדריך יציג תכונות שונות ותיאורים, על הקבוצה להחליט האם הם דרושים לדמות היזם החברתי, אדם שרוצה לשנות. יש להניח במרכז המעגל את התכונות השונות (מצורף כנספח)
– יש להדגיש – המטרה היא למצוא את התכונות שחובה שיהיו ליזם החברתי

  • אחראי, אמין ובעל כושר התמדה ומחויבות שנרתם לתפקידי התנדבות ונתינה.
  • חברותי, מקובל ואהוב בחברה.
  • עשיר, בעל אמצעים כלכליים וקשרים רבים.
  • אדם למדן, מתעניין, סקרן ואוהב ללמוד דברים חדשים.
  • בעל תושייה, כושר תכנון, ארגון וביצוע.
  • אדם מסודר ומאורגן, אוהב ניקיון וארגון מידע.
  • בעל כושר הבעה ועמידה מול קהל.
  • אדם צייתן, אוהב מסגרת וחוקים שיש לפעול לפיהם.

נחזור על התכונות שנבחרו כתכונות הכרחיות לדמות היזם, האם תכונות אלו הן תכונות שדרושות גם לנו כמש”צים וכחברי הנהגה?

סיכום | זמן: 8 דקות


תובנה (6 דקות)
אנשים שיוצרים שינוי הינם אנשים שחיים את החלום, שהופכים את הבלתי אפשרי לאפשרי, שלמרות כל המכשולים – שינו משהו בעולמם ובעולמנו.
מה תפקידי כאדם פרטי, כמש”צ וכחבר הנהגה לעתיד, בעשיית יוזמה בחברה שלנו?

סיכום (2 דקות)
המדריכים יחזרו על הדברים שחברי הקבוצה למדו / לקחו / הבינו מתוך המעגל.
חשוב מאוד שמנחה המעגל ירשום בנקודות את הנאמר בקבוצה במהלך הדיון

מקורות והרחבות


מצורפים בקובץ המלא

נספחים


מצורפים בקובץ המלא

ממליצים לקרוא גם..
Close
Back to top button