מעגלי של"ח

מעגל אדישות

שכבת המודרכים: ז’ – י”ב
מקום הפעילות: במחנה הקבוצתי
זמן פעילות משוער: 65 דקות
קובץ מלא: צפייה והורדה
נערך ע”י: צוות מש”צים פלוס

מטרה


  • המודרכים יכירו את האדישות בחברה ויחשבו מה הם רוצים לעשות עם זה

יעדים


  • המודרכים יבינו את רמת האדישות בארץ ובעולם
  • המודרכים יתנסו במעגל של”ח ובדרך העברה שלו
  • המודרכים ייקחו חלק פעיל בהחלטות ויגבשו דעה לאחר ששמעו את שני הצדדים

ציוד


  • נספחים א’ – מילות השיר כלום לא עצוב חצי דף (לאורך) לכל חניך
  • נספחים ב’ + ג’ (רצוי בצבע)
  • רמקול

פתיחה | זמן: 15 דקות


מתחילים בלחלק את המילים של השיר “כלום לא עצוב”, ונותנים לאחד המודרכים להקריא אותו.
לאחר מכן שואלים את המודרכים את השאלות הבאות ורוצים לקבל מהם תשובות לפני ששמענו את השיר.

  • איך אתם חושבים שהשיר הולך להיות? עצוב? שמח?
  • מה דעתכם על מילות השיר ? מה הם מתארות?

לאחר מכן משמיעים את השיר ושומעים עד הסוף!
אחרי ששמענו את השיר מסיקים ביחד עם המודרכים מסקנות.

  • אז אחרי ששמעתם את השיר, מה אתם חושבים שהוא מנסה להעביר? מה הביקורת שלו כלפיי החברה?
  • בהתחלה חשבתם שהשיר הולך להיות עצוב, אך למעשה, השיר עצמו קצבי, מדוע לדעתכם הכותב בחר להשתמש במנגינה קצבית ושמחה להעביר שיר שמדבר על נושא כזה?

השיר הוא בעצם שיר סאטירה, הוא בא להעביר ביקורת על החברה, הכותב בעצם מתאר סיטואציות מהיום יום – ובפזמון הוא מתאר ששום דבר לא עצוב , שום דבר לא נוגע בו אם זה לא מתקשר אליו.
מה זה אומר עלינו כחברה? שדברים כאלה קורים כל יום ביומו ואנחנו מתעלמים מזה? האם יש לכם עוד דוגמאות כאלה?

גוף | זמן: 40 דקות


מפזרים על הרצפה תמונות של צ’צ’ניה, סוריה, דרום קוריאה ואפריקה+ 3 נערים שנחטפו ונרצחו (נספח ב’) לטובת המדריך התמונות בנספח ב’- תמונה 1- צ’צ’ניה, תמונה  2 – צפון קוריאה, תמונה 3 – שלושת הבנים, תמונה 4- צ’צ’ניה, תמונה 5- מלחמת אזרחים בסוריה, תמונה 6 – מלחמת אזרחים בסוריה.

לטובת המדריך הסבר על המצב בצ’צ’ניה – בהמשך לדיווחים המחרידים בשבועות האחרונים על מקרי התעללות ורצח שיטתיים של הקהילה הלהט”בית בצ’צ’ניה, נשיא חבל הארץ המוסלמי שנמצא תחת שליטה רוסית, רמזאן קדירוב, אמר כי הוא מוכן “לשתף פעולה” עם הרשויות ברוסיה במסגרת חקירת הדיווחים. אך הקריאה הזו מאבדת ממשמעותה כאשר מציין השליט הצ’צ’ני באותה נשימה כי
“אין אצלנו הומואים – רק אנשים שמעמידים פני צ’צ’נים כדי לפנות למערב”.

מתחילים לשאול את המודרכים
איזה מהמקרים אתם מזהים? נותנים להם 1-2 דקות להתבונן בתמונות
למה זיהיתם דווקא את המקרה הזה?

  • בואו נשאיר לרגע את המקרה הזה בצד, מזה אומר עלינו כחברה כשרק דברים שקורים אצלנו בארץ (או קרובים אלינו) מעניינים אותנו? האם אתם יודעים מה קורה בצ’צ’ניה/ בצפון קוריאה/ סוריה?

מפתחים דיון על המקרים
דמיינו שאתם ראש הממשלה של מדינת ישראל, עכשיו אתם חייבים לקבל החלטה: האם לעזור במלחמת האזרחים בסוריה או להתעלם?מבקשים מהמודרכים להשמיע דעות בעד התערבות ונגד התערבות.

  • האם אנו כעם יהודי אשר במשך כל חייו נמצא במרדף יכולים להרשות לעצמנו להתעלם מהסביבה כאשר אנו בעצמנו איבדנו 6 מיליון יהודים בגלל אדישות העולם?

“מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך”
בואו ניכנס לגבולות המדינה. מראים לחניכים את נספח ג’ – תמונה של אברה מנגיסטו.

שואלים את המודרכים האם הם מכירים את הבחור שבתמונה? אברהם מנגיסטו הוא בחור ישראלי אתיופי אשר נמצא בגבולות עזה מאז 2014 , משפחתו זועקת וזועקת אך העם והממשלה מתעלמים , מה זה אומר עלינו בתור חברה, שבחור נמצא שבוי בעזה ולא עושים כלל מאמצים כדי להחזירו? מדוע לא נאבקים להחזיר אותו?

בואו ניכנס עוד יותר לתוך הגבולות , לתוך העיר שלנו , לחיים הפרטיים שלנו , כמה פעמים יצא לכם לראות בטלוויזיה או באמת , אנשים נפצעים / במצוקה שאנשים אחרים פשוט מתעלמים מכך? מדוע זה ככה? מה הגורם? האם אנושיות היא לא הערך החשוב ביותר?
זה אפילו מתחיל מהדברים הקטנים, מהאישה שנפלו לה השקיות ברחוב עד לאם ילד בשכבה שלי בוכה ואני מתעלם, האם יצא לחוות או לראות דברים כאלה?

מהו הגורם לכל הדברים האלה? לכל ההתעלמויות וההתעסקות בעניינים שלי בלבד?
נותנים למודרכים לענות ובסוף מסכמים- אדישות!

זה נראה לכם בסדר שאנחנו אדישים למקרים כאלה?
נכון יש מקרים שאנחנו פחות שולטים בהם כמו המצב בארצות שהזכרנו אבל למשל לתת קצת מתשומת הלב שלנו ולהושיט יד, לעזור לאנשים שסביבנו. אלה דברים שמתבקשים מהיותנו בני אדם ומתבקשים עוד יותר מהיותנו מש”צים.

סיכום | זמן: 10 דקות


זה נראה לכם בסדר שאנחנו אדישים למקרים כאלה?
נכון יש מקרים שאנחנו פחות שולטים בהם כמו המצב בארצות שהזכרנו אבל למשל לתת קצת מתשומת הלב שלנו ולהושיט יד, לעזור לאנשים שסביבנו. אלה דברים שמתבקשים מהיותנו בני אדם ומתבקשים עוד יותר מהיותנו מש”צים.

המדריך מסכם, אני מקווה שמהפעולה הזו תצאו ערניים יותר, אכפתיים יותר ויותר דואגים לסביבה, כל אחד מכם הוא אדם אחד מתוך כל ה-8 מיליארד אנשים שיש בעולם אבל כל אדם הוא בעל השפעה לבדו וביחד בכלל, תמיד יש למי לעזור, לפעמים אפילו הדברים הקטנים כמו חיוך וחיבוק עושים את העבודה.

מקורות והרחבות


מצורפים בקובץ המלא

נספחים


מצורפים בקובץ המלא

ממליצים לקרוא גם..
Close
Back to top button
דילוג לתוכן