מעגל איתור צרכים
מקום הפעילות: מרחב פתוח / כיתה
זמן פעילות משוער: 37 דקות
נערך ע”י: צוות מש”צים פלוס
מטרה
- המודרכים יבינו את המשמעות של המושג “צורך”
יעדים
- המודרכים יתנסו באיתור צרכים חברתיים בבית ספר ובקהילה ובהצעת מענה הולם
- המודרכים ילמדו על המושג “צורך”
- המודרכים ידונו על פירמידת הצרכים של מאסלו
ציוד
- נספחים – תמונות
פתיחה | זמן: 17 דקות
חלק א’: (הסבר 2 דקות + משימה 5 דקות)
המדריך יסביר את הסיטואציה בה נמצאים המודרכים:
אתם מיועדים לנסוע לבדכם לאי בודד לתקופה ממושכת. עליכם לבחור חמישה חפצים בלבד לקחת אתכם מתוך הרשימה המצורפת (נספח א’).
חלק ב’: (דיון 10 דקות)
המודרכים ידונו על בחירתם.
שאלות לדיון:
- במה בחרתם?
- על איזה צורך עונה כל חפץ שנבחר?
- האם יש חפצים אחרים שהייתם בוחרים בהם? לאיזה צורך?
- במה שונות הרשימות זו מזו? מדוע?
- האם תוכלו להסכים על 3 חפצים שחיוניים לכולם? הסבירו
- האם אפשר לדרג צרכים לפי סדר חשיבות?
גוף | זמן: 15 דקות
המדריך יציג למודרכים את פירמידת הצרכים של מאסלו (נספח ב’) ויסביר:
אברהם מאסלו (1970-1908), פסיכולוג יהודי אמריקני, פיתח את “תאוריית הצרכים”, הקרויה על שמו “מדרג מאסלו”. תאוריית הצרכים מניחה כי קיימים צרכים אוניברסליים, אשר מאורגנים על-פי סדר חשיבות, המשותפים לכל בני האדם והמניעים אותם.
מאסלו הציג את הצרכים בפירמידה וטען כי אין אפשרות לספק את הצרכים העליונים בלי לספק את הצרכים שבבסיס הפירמידה.
המדריך ישאל שאלה לדיון:
במה פירמידה זו יכולה לסייע לנו בתכנון פרויקטים חברתיים? הסבירו
איתור צרכים:
באיתור צרכים נסתמך על שני מקורות ידע חשובים:
- ידע אישי של בעלי הצורך, האוכלוסייה שהצורך לא מסופק אצלה. הגדרה אישית של הצורך חשובה מאוד שכן היא מסתמכת על ניסיון חיים והתמודדות עם הבעיות הנובעות מחוסר מילוי הצורך.
- מקור הידע המקצועי הנמצא אצל בעלי מקצוע העובדים עם האוכלוסייה (עובדים סוציאליים, מורים, מדריכים במתנ”ס וכו’). אנשי המקצוע יכולים לעזור בהגדרת הצורך ובניית המענה הרלוונטי.
כמה דרכים לאיתור הצרכים- איסוף מידע בלתי פורמאלי באמצעות סיורים בשכונה, שיחות עם הילדים והנוער, תצפיות
- שיחות יזומות עם הורים משמעותיים בשכונה.
- מפגש עם נציגי השירותים השונים בשכונה.
- בניית שאלונים והפצתם בשכונה.
- חומר כתוב (ניתן להשיג בשירותים השונים בקהילה- רווחה, מתנ”ס וכו’)
שאלות שכדאי לשאול בעת הגדרת הצורך
- של מי הצורך?
- האם מדובר בצורך זמני או מתמשך?
- לכמה אנשים נוגע הצורך?
- עד כמה הצורך משמעותי לאיכות החיים של האוכלוסייה?
- האם יש צרכים אחרים שצריך להביא בחשבון? יש להגדיר סדר עדיפויות.
- האם המענה לצורך יפגע באוכלוסיות אחרות?
לאחר ההסבר, המדריך יפתח בדיון:
- איזה צרכים אתם חושבים שאצלכם בבית הספר יש? (אפשר לכוון אותם במידה והם נתקעים לדוגמא: כיתת חינוך מיוחד שלא יוצאת לטיולים/ תלמידים מתקשים)
- כיצד אפשר לענות על צרכים אלו?
סיכום | זמן: 5 דקות
המדריך ישאל את הקבוצה:
- מה אתם למדתם על צרכים?
- כיצד אפשר לענות על צרכים?
המדריך יסכם ויסביר:
יש המון קבוצות של אנשים שצריכים אותנו או כל עזרה שהיא ולפעמים צריך לפתוח את העיניים ולהרים את הראש ולראות אותם.
מקורות והרחבות
מצורפים בקובץ המלא
נספחים
מצורפים בקובץ המלא