גיבושקבוצתיות והווי

בניית קבוצה

שכבת המודרכים: ח’ – י’
מקום הפעילות: בכיתה
זמן פעילות משוער: 75 דקות
קובץ מלא: צפייה והורדה
נערך ע”י: צוות מש”צים פלוס


מטרה


  • שכל חברי הקבוצה ילמדו את מקומם בקבוצה ביחס לעצמם ולאחרים, ובמידה ולא יהיו מרוצים מכך יוכלו לשנות את גישתם ובכך גם את מקומם.

יעדים


  • הקבוצה מגיעה להבנה שצריך חוקים כדי לשמור על סדר בקבוצה.
  • החלטה על חוקי הקבוצה שילוו אותה לאורך השנה.
  • יצירת הסכם קבוצתי שבו יהיו חוקי הקבוצה על מנת לשמור על הסדר הקבוצתי.
  • לגרום למודרכים להגיע בעצמם להבנה של איזה חוקים צריכים להיות בהסכם, כך החוקים יהיו מקובלים על החברים בקבוצה ויהיה יותר ציות לחוקים.
  • הבנת הצורך בקביעת חוקים קבוצתיים.
  • הקבוצה תגיב בצורה כלשהי לשוקולד שנשאר בכיתה בזמן שהתצפיתנים מתעדים הכל בדפים התצפיתן.

רישום החוקים שנבחרו על בריסטול.

  • חפיסת שוקולד.
  • דפי תצפיתן (נספחים) + עטים לפי כמות התצפיתנים
  • בריסטול+ לורד/ים

ציוד


פתיחה | זמן: 5 דקות


מושיבים את הקבוצה במעגל.
המנחה בוחר 2-4 תצפיתנים (תלוי בגודל הקבוצה) שתפקידם יהיה לתצפת על הקבוצה ולרשום בדפי התצפיתנים שלהם את המתרחש בקבוצה במהלך הפעילות.

גוף | זמן: 50 דקות


המנחה מניח במרכז המעגל חפיסת שוקולד.
המנחה מזמין את חברי הקבוצה להתכבד בשוקולד ויוצא מהחדר ל-5-10 דק’ תלוי בגודל הקבוצה.
בזמן שהוא בחוץ על התצפיתנית לתעד בדפיהם את  תגובת הקבוצה.

אופציות לתגובה
כולם ישתקו \ יתלחששו ולא ידעו מה לעשות \ אחד יקום וינסה לחלק \ יעוטו על השוקולד ועוד).
המנחה יחזור לכיתה , יכנס את כולם למעגל ויתחיל בדיון קבוצתי.
המנחה יפתח בכללי המעגל:

  • אין להתפרץ לדברי האחר גם אם איננו מסכימים לדבריו.
  • סדר הדיבור יהיה בסדר שנקבע מראש (פופקורן/מעגל)
  • יש לכבד את משתתפי המעגל.

המנחה ישאל את הקבוצה מה קרה ברגע בזמן שלא היה נוכח בחדר, ולאחר מכן יבקש מהתצפיתנים לדווח על מה שהם ראו בזמן שלא היה בחדר.

שאלות מנחות:

  1. האם נוצר קושי בחלוקת השוקולד?
  2. האם הנחיית המנחה יצרה קושי לקבוצה?
  3. במידה והמנחה היה בחדר במהלך הפעילות, האם תפקוד הקבוצה היה שונה?
  4. (במידה ונוצרה בעיה) איזו הנחיה הייתה עוזרת לפתור את הבעיה שנוצרה?

בסופו של הדיון תצטרך הקבוצה להגיע למספר חוקים.

במידה והשיחה לא מגיעה לכך שואלים את הקבוצה:
האם אתם חושבים שחוקים היו יכולים לעזור לכם להתנהל בצורה טובה יותר?*

מסבירים לקבוצה שחוקים הם מה ששומר על הסדר החברתי ומגן על הפרט בחברה.

מעלים את הצורך בחוזה קבוצתי
המנחה יסביר שעכשיו הם הולכים ליצור חוזה שיהווה את חוקי הקבוצה וכולם יהיו מחויבים לפעול על פיו.
המנחה מחלק את הקבוצה לצוותים קטנים 3-6 חברים. (תלוי בגודל הקבוצה).
ומסביר שכל צוות יצטרך להחליט על 5 חוקים שהם חושבים שיחזיקו את הקבוצה יציבה לאורך זמן.
אחרי שהם בוחרים 5 חוקים הם צריכים לדרג את חשיבות החוקים מהכי חשוב שיהיה מספר 1 להכי פחות חשוב שימוקם במקום ה-5.

סיכום | זמן: 20 דקות


מחזירים את כל הצוותים למעגל של כל הקבוצה. בפורום הקבוצתי כל צוות מציג את חוק מספר 1 שלו.
כאשר כל הצוותים סיימו להציג את החוק החשוב ביותר להם כל הקבוצה תצטרך להחליט יחד על שני החוקים החשובים ביותר להם.
שני החוקים שנבחרו ירשמו על בריסטול גדול עם לורד בצורה יפה וכל אחד/ת מהקבוצה יצרך לחתום עליו.
אותו בריסטול ילווה את הקבוצה לאורך התהליך.

מקורות והרחבות


מצורפים בקובץ המלא

נספחים


מצורפים בקובץ המלא

ממליצים לקרוא גם..
Close
Back to top button
דילוג לתוכן