גיבושקבוצתיות והווי

פעולת תאטרון

שכבת המודרכים: ז’ – י”ב
מקום הפעילות: במחנה הקבוצתי
זמן פעילות משוער: 60 דקות
קובץ מלא: צפייה והורדה
נערך ע”י: צוות מש”צים פלוס

מטרה


  • גיבוש ופתיחות הצוות תוך התמודדות עם מצבים שונים ולא צפויים.

יעדים


  • החניכים יכירו מצבים שונים שבהם אפשר להיתקל בשנת ההדרכה דרך התאטרון וילמדו כיצד לנצל זאת.
  • החניכים יצאו מהסדנא כשהם נפתחו לחבריהם, עמדו מולם בביטחון, הכירו אותם ונחשפו לסדנא שונה וטיפה אחרת.

ציוד


  • קישוטים לקירות (ציורים, אל-בד, וכו’)
  • מסכות וכובעים שעל כל אחד מהם יש מספר ייחודי
  • טושים
  • דפים
  • בובות
  • חפצי פורים

פתיחה | זמן: 7 דקות


החניכים נכנסים לכיתה כאשר בכניסה תלויים שלטים עם הכיתוב – “ברוכים הבאים לתאטרון “המדציה”, ועל הקירות תלויים קישוטים ואביזרים כמו כובעים ומסיכות ועל כל חפץ מספר ייצוגי לו (לפעילות סוכנות מכירות).

המדריכים עושים הצגה לחניכים:

מדריך 1: “שלום לכולם!
כולנו כאן לאותה מטרה נחשקת!
זוהרת! נוצצת! מטרה שכולם רוצים לעבור!
להתקבל להצגה שתהיה בעוד שלושה חודשים”.

מדריך 2: “אתם תעברו סדרת בחינות לא קלה, שתדרוש מכם המון יכולת תאטרונית.
ומי שלא יעמוד בזה… ימצא את עצמו בהצגת …
“בעצם אין לי חיים כי לא התקבלתי לאודישנים ועכשיו אני סתם עלוב חסר משמעות”

מדריך 1: “סתם, לא באמת… אין ממה להילחץ… אתם בסך הכל צריכים להתקבל ואז לעבור חזרות משש בבוקר עד שמונה בערב כל יום במשך שלושה וחצי חודשים.
אז אנחנו רוצים לפתח אצלכם את יכולת האלתור, ההסתדרות במצבים שונים ובלתי צפויים, התמודדות עם קבוצה בביטחון.

מדריך 1+2 : אז אנחנו מאחלים הצלחה לכולם!!!”

לאחר סיום ההצגה, אחד המדריכים מזמין את הקבוצה למשחק חימום שיפתח את האודישנים של הקבוצה.

גוף | זמן: 60 דקות


“ביפטי ביפטי בופ!” – 10 דקות
השחקנים יושבים במעגל, אחד השחקנים עומד במרכז המעגל עם עיניים עצומות, ומתחיל להסתובב סביב עצמו כשיד אחת מופנית קדימה, כשהוא או המנחה מחליטים שהוא מפסיק להסתובב, הוא פותח את העיניים ומיד חייב לומר: ביפטי, ביפטי, בופ.

השחקן שעליו הוא מצביע והשניים שלצדו חייבים מיד להיכנס לתנוחת פיל: האמצעי מצביע על אפו ביד אחת ואת היד השניה מושיט קדימה מכיוון האף.
שני השחקנים שלצדו יוצרים עם ידיהם אוזניים, והאוזניים חייבות להתחבר לראשו של השחקן האמצעי.

עד שהשחקן מסיים לומר את המשפט , הפיל חייב להיות בתנוחה. במידה ו”הפיל” אינו מוכן, השחקן עליו הצביעו עובר למרכז.

אופציה נוספת למשחק: ניתן לבחור להגיד ביפטי באמפ באמפ שכאשר השחקן שבאמצע אומר את המשפט הזה על השחקן שעליו הצביע צריך להגיד את השמות של שני שכניו, ואם לא מצליח, מתחלפים.

“שלום כמו…” – 7 דקות
מדריך: “אחרי שעשינו משחק חימום, אני חושב שהשרירים של כולם מוכנים לצאת לפעולה ולהיכנס קצת לכושר! כי תזכרו – לא קל לעבוד על הבמה בלי קצת כושר!”
אחר כך, על מנת לקרב בין החניכים ועל מנת ליצור תחושה משוחררת ושוברת קרח, על החניכים יהיה להסתובב בחלל החדר, כאשר תוך כדי ניתנות להם הוראות שונות שעליהם לבצע תוך כדי הליכה.
בהתחלה עליהם יהיה לתפוס את מבטם אחד של השני וליצור קשר עין.

אחר כך יהיה עליהם ליצור קשר עין וללחוץ את ידם של מי שנעצרו מולו. מוסיפים להוראות שעליהם להגיד שלום על ידי חיבוק ואז מוסיפים עוד אופציות להיפגש עם מישהו בסיטואציה דמיונית תוך כדי ההליכה כמו:

  1. חבר טוב מהצבא
  2. שני שכנים ששונאים אחד את השני
  3. שניים המנהלים רומן במשרד
  4. שניים שהפסידו המון כסף ומנסים להכחיש
  5. שניים בעלי ריח רע מהפה

חשוב להקדיש לפחות 15 שניות לכל עצירה והיפגשות.
לאחר סיום המשחק , המדריכים מכנסים את הקבוצה ושואלים אותם שאלות (5 דקות)
אין צורך לתת לכולם לדבר , זוהי שיחת ביניים.

מדריך : “טוב, אז מי יודע למה בעצם גרם המשחק ששיחקנו עכשיו? מה הוא יצר? האם זה דומה למה שקורה ביום יום?”

צריך להוביל את הקבוצה לזה שהתשובה תהיה – תקשורת!
מדריך: “אז איך בעצם התקשורת קשורה לתאטרון וחשובה במש”צים?
ובכן – בתאטרון יש דבר שנקרא קיר רביעי, וזה בעצם הקיר שמפריד בין השחקנים שעל הבמה לקהל.

מה זה אומר? כששחקנים נמצאים על הבמה ולא רואים את הקהל ולא יוצרים איתו קשר או מגע כלשהו, מפריד ביניהם הקיר הרביעי. אבל כשהקיר נשבר כמו בפעולה שהמדריך מדבר עם הקהל יש תקשורת בין המדריכים לקבוצה.
זה חשוב בגלל שכשאנחנו באים לקהל ומדברים איתו זה מושך את תשומת הלב שלו ומגדיל את הרצון שלו להקשיב
לדוגמא היום בפעילויות הקיר הזה נשבר.

סוכנות מכירות – אלתור- 15 דקות
עכשיו מספרים לחניכים שהם נמצאים בסוכנות מכירות שהיה קשה להתקבל אליה ובקרוב באים כל מיני אנשים שצריכים להשתכנע לקנות מוצרים כי המצב הכלכלי של החברה לא טוב.
כל חניך מקבל מספר ועל כל חפץ ישנו מספר – נתלה בחדר עוד לפני תחילת הפעילות.
יושבים במעגל ובסבב, על כל אחד לבוא לאמצע ולשווק את המוצר שלו כמוצר אחר לחלוטין.

המטרה – לשכנע את הקבוצה למה היא צריכה לקנות כל מיני חפצים מוזרים שלא משתמשים בהם בדרך כלל. לדוגמא: מנקה מקטרות ,שעון שלא עובד, חבל, חגורה וכו’ ולהציג את השימוש הלא אמיתי שלהם אך משכנע.
לכל אחד יש דקה להציג את השימושים השונים.

בסוף הסבב , המדריך מסביר את ההיבט שעבדו עליו-
מדריך : “יפה מאוד!! אנחנו אכן מתקדמים באודישנים שלנו.
איך נקרא מה שכרגע עשינו?
אלתור!
“תגידו רגע.. במה  זה בכלל עוזר לי כשאני מול קבוצה?”

הקבוצה מנסה לענות, והמדריך מסכם – נכון! אחד הדברים החשובים בתאטרון במצבי חירום ומתקשרים לי כשאני עומד עם קבוצה או מול קהל זה אלתור, כדי שאדע איך להתנהל במצבים לא צפויים ולמצוא להם פתרון קליט וחלק.

“שאלות בלבד” – 7 דקות
מדריך: “נעבור לשלב הבא באודישנים שלנו!”
עוד משהו שאני רוצה לבחון ביכולות הבמה שלכם זה זמן התגובה שלכם, ורמת הריכוז!
כדי לראות עד כמה אתם מהירים ומרוכזים- בואו נתחיל!”

שני משתתפים צריכים לנהל שיחה בתוך סיטואציה אך כל המשפטים הנאמרים חייבים להיות שאלות בלבד,  סיטואציות לדוגמא :

  1. לקוח עצבני שמחכה שעות בקופיקס ועקפו אותו
  2. זקנה שמבקשת להיכנס ראשונה לרופא ומבקשת מאבא עם ילד שיש לו שפעת והוא בטוח שהילד בסכנת חיים
  3. מישהי בבריכה שמנסה להשתזף ומישהו שמתחיל איתה
  4. זוג חברים שנמצאים בדייט ומגלים שהם בני דודים

הראשון שאומר משפט שאיננו שאלה נפסל.
אופציה נוספת למשחק: לשחק בקבוצות כאשר כל פעם ששחקן מקבוצה נפסל הוא מוחלף על ידי חבר אחר בקבוצה

“מאיפה הטקס?” – 20  דקות
מדריך: “למשחק האחרון שלנו, אני רוצה לראות קצת את העבודה ביניכם- מה שחשוב ביותר עם צוות אם זה על הבמה או בכלל זה הדינמיקה!
ככל שהדינמיקה והקשרים יהיו טובים ככה העבודה על הבמה ובכלל תהיה טובה יותר.”

מחלקים את הקבוצה לחוליות קטנות (שתיים שלוש), ועל כל חוליה להמציא טקס מסורתי של שבט דמיוני. יש להכין טקס מוזר , שונה ומקורי ככל הניתן. לצורך כך נותנים לחוליה 5 דקות לעבודה.
לרשותם יהיו אביזרים שונים שיוכלו להיעזר בהם.

בתום הזמן על כל חוליה להציג ולהסביר במשך 3 דקות בפני החוליות האחרות והצוות את מהות הטקסט ולהדגים חלק קצר מהטקס.

ניתן להחליט לחוליות מראש איזה טקס יציגו בצורה מקורית – טקס חתונה, חניכה, התבגרות, קציר , טקס גזירת שיער, טקס קניית נעליים, טקס העברת מוצר בסופר, טקס פתיחת קופסת שימורים וכדומה.

סיכום | זמן: 5 דקות


מדריך: “אוקיי חברים! כל הכבוד לכל המשתתפים שבאו ולקחו חלק באודישנים הקשים והאינטנסיביים שבעצם יקבעו לכם החלטה עתידית. אנחנו רוצים לשמוע מספר דברים שלמדתם על תאטרון ואיך היה לעבוד עם קבוצה וקהל אבל בדרך מעניינת – כל אחד עושה תנועה שדרכה הוא מבטא איך הייתה לו הפעילות היום. (החניכים עונים)

המדריך מסכם – “מקווה שלמדתם דברים רבים על תאטרון וההתמודדות איתו בצורה מקורית ואני מקווה שמה שלמדתם היום ילווה אתכם למשך השנה ושתמיד תזכרו!
מקווה שנהנתם ושיהיה המשך שבוע טוב ומלא באילתורים!”

מקורות והרחבות


מצורפים בקובץ המלא

נספחים


מצורפים בקובץ המלא

Back to top button