טיילות וניווטשדאות ומחנאות

קריאת מפה טופוגרפית

שכבת המודרכים: ז’ – ט’
מקום הפעילות: בכיתה או בחוץ
זמן פעילות משוער: 15 דקות
קובץ מלא: צפייה והורדה
נערך ע”י: צוות מש”צים פלוס

מטרה


  • החניך ילד ויבין כיצד לקרוא מפה טופוגרפית

יעדים


  • לימוד המפה בצורה חווייתית, מעניינת ומשמעותית

ציוד


  • טושים בחמישה צבעים – ירוק, כחול, צהוב, כתום וורוד
  • מפה טופוגרפית
  • אבן – שיהיה ניתן לעמוד עליה

פתיחה | זמן: 2 דקות


המדריך מבקש מהקבוצה להסתדר לפי הגובה בשורה – ללא דיבורים, במשך דקה וחצי.
לאחר שהקבוצה הסתדרה, המדריך עובר בין כולם ובודק

גוף | זמן: 8 דקות


שלב ראשון:
המדריך מחלק את הקבוצה ל-5 קבוצות בעזרת צבעים והגדרות. (השורה שהקבוצה הכללית יצרה לא משתנה)

הקבוצות:
ירוק – הילד הכי גבוה
כחול – שני הילדים שאחרי הילד הגבוה (ירוק)
צהוב – ארבעת הילדים שאחרי הקבוצה הכחולה
כתום – ששת הילדים שאחרי הקבוצה הצהובה
ורוד – כל שאר הילדים שאחרי הקבוצה הכתומה

שלב שני:
המדריך מסביר לקבוצה שכאשר הוא מוחא כף, על כל הקבוצה להסתדר בגובה מסוים – כמו במפה הטופוגרפית (נספח א’).

על הקבוצה הירוקה – לעלות על האבן ולהרים ידיים
על הקבוצה הכחולה – לעמוד רגיל
על הקבוצה הצהובה – לעמוד על הברכיים
על הקבוצה הכתומה – לשבת על הברכיים
על הקבוצה הוורודה – לשבת ישיבה מזרחית

המדריך מוחא כף ובודק שהקבוצות ממלאות את ההוראות. חוזרים על כך 4 פעמים, עד שמוודאים שכולם זוכרים.

מפה טופוגרפית | צילום: שימוש לפי סעיף 27א’ לחוק זכויות יוצרים

שלב שלישי:
המדריך מבקש מכל קבוצה להקיף את הקבוצה שמימינה (שנמצאת ימינה בשורה)
כלומר, על הקבוצה הירוקה לעמוד ושהקבוצה הכחולה תקיף אותה. על הקבוצה הצהובה להקיף את הקבוצה הכחולה וכך הלאה.

שלב רביעי:
המדריך מוחא כף, ועל הקבוצה להסתדר כפי שתורגל בשלב השני.
המדריך מצלם את הקבוצה בעזרת הטלפון שלו, ומבקש מהקבוצה להסתכל ולזכור את המבנה שיצרו ומושיב אותם חזרה בגוש.

סיכום | זמן: 5 דקות


המדריך מראה מפה טופוגרפית (נספח א’), ומסביר שהמבנה שהקבוצה יצרה  מדמה הר במפה טופוגרפית. אומנם, במציאות לא תמיד ההר נראה כמו שהם יצרו אלא הוא יכול להיות מדרון/מצוק (שגם אותו הם יכולים לצור, באותן קבוצות, אך במבנה אחר)

המדריך מסביר על קווי הגובה במפה הטופוגרפית, ועל המרחקים בניהם (10 מטרים של גובה), ואיך אפשר לשחק עם המבנה של המפה כדי, לדוגמא,  ליצור שני הרים שביניהם יש אוכף – ושאת כל המבנים ניתן לצור למעשה באותן הקבוצות, בכל פעם במבנה אחר.
המדריך יסביר על המשמעות של הצבעים במפה הטופוגרפית – וכיצד הם קשורים לגובה המתואר במפה.

מקורות והרחבות


מצורפים בקובץ המלא

נספחים


מצורפים בקובץ המלא

עזרי וידאו


הסברים ודוגמאות בוידאות על טופוגרפיה בסיסית

ממליצים לקרוא גם..
Close
Back to top button