מעגלי של"ח

איך בונים מעגל של”ח

מטרות:
המחשה על ידי מעגל בנושא רעות
הכרת מעגל של”ח והדגמתו
הבדל בין מעגל להדרכה
דיון בנושא רעות
ציוד דרוש:
אין
משך פעילות משוער: 30-40 דקות
כמות מודרכים: ללא הגבלה
כמות מדריכים מומלצת: 1


פתיחה
משחק ישיבה במעגל 3 אופציות אפשריות

מכונת כביסה: עומדים במעגל והמדריכה אומרת פעולות החניכים חוזרים על פעולות אלו ומבצעים אותם (הפעולות: מכונת כביסה-3 צעדים אחורה, מייבש כביסה-3 צעדים קדימה, ימינה ימינה ימינה-3 צעדים ימינה, שמאלה שמאלה שמאלה-3 צעדים שמאלה)

רגליים עיניים: עומדים במעגל וכשהמדריכה אומרת רגליים כל אחד מסתכל על רגליים אקראיות של חניכים במעגל, כשהמדריכה אומרת עיניים כל אחד מסתכל בעניים של החניך שלו שייכות זוג הרגליים, אם העניים מצטלבות, כלומר שני החניכים הסתכלו על הרגליים אחד של השני הם מתחלפים במקום.

שעון מקפץ: עומדים במעגל ובוחרים מתנדב, המתנדב יעמוד באמצע המעגל ויספור עד 5 בלב ויושיט את יד ימינו לימין, יספור עוד 5 בלב ויושיט את יד שמאלו לשמאל יספור עוד 5 בלב וימחא כף
החניכים במעגל בנתיים מעבירים את הכדור מיד ליד מי שהכדור אצלו כשהמתנדב מוחא כף נפסל ועליו לשבת במקומו במעגל כשרגליו פרוסות קדימה כלפיי פנים המעגל הפעם הבאה שמי שצריך להעביר את הכדור החניך שליד הנפסל צריך לעבור מעל רגליו, לתת את הכדור ביד לחניך הבא ולאחר מכאן לחזור למקומו

מבוא לנושא מעגל
הסבר כי מעגל בנוי כמו הדרכה וקיים בו מבנה ברור של פתיחה, גוף וסיום. במעגל כמו בהדרכה יש צורך רב בשימוש בעזרים חזותיים ובפעילויות כמו למשל פעילות הפתיחה שעשינו עכשיו שגרמה לכם לשבת במעגל, אז מה בעצם ההבדל בין מעגל להדרכה? נשאל “מהי מטרת ההדרכה?” והחניכים יענו להעביר מידע, ללמד וכו’.
נמשיך ונשאל “מהי מטרת מעגל?” ונקשיב לתשובות, לבסוף נסביר כי במעגל אין למידה, מעגל הוא דיון בערכים ובמקרים אקטואלים\מוכרים, אין תשובה ברורה במעגל אלא יוצאים ממעגל בתחושה של מחשבות פנימיות מתמשכות ואולי אפילו ממשיכים לדבר עליהן עם חבר במסלול.
מטרת המדריכ/ה היא לנווט את המעגל ולהמשיך את השיח

מעגל של”ח


חוקים במעגל

  • המעגל שלנו הוא המקום הבטוח שלי בתוך אדם להגיד את כל מה
    שאני מרגישה בלי שישפטו אותו
  • אין ציניות והתפרצות לדברי חבר
  • כולם יושבים בתוך המעגל, אף אחד לא שוכב ורואים את כולם
    במעגל נדון בערכים תוך כדי הסתכלות על מקרים ולכן בפתיחה נתחיל בערך עליו אנו רוצים לדון.

    מעגל דוגמא – הרעות

    נציג שמינית בריסטול עם המילה “רע” במרכזה ונשאל, “מישהי מנחשת על איזו ערך המעגל שלי?, איזו קונטציות מגיעות בעקבות המילה הזו” לאחר כמה תשובות נוציא לורד וננקד את האות ר’ בצרה כלומר במקום לקרוא רע נקרא רֵע ונשאל שוב לאחר תשובה או שניים נציין כי בחרנו לדון על הערך רעות. וכך נדגים גם עד כמה אפשר להיות יצירתית להפוך את הגלגל על פיו בנושאי ההדרכה\המעגל.
    נשאל כעת מהי רעות בשבילכם? לאחר מספר תשובות נוציא בריסטול נוסף בו קיימת ההגדרה לרעות\פסוק מהתנ”ך עם המילה רע\רעות

“לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר” (שמות כ, פסוק י”ג)

רעות: מונח המסמל קשר נפשי עמוק בין שני בני אדם או בין קבוצה מצומצמת של אנשים, שאינו תלוי באינטרסים של אחד מהצדדים. הרעות יכולה להיווצר בשני אופנים מרכזיים: ידידות ארוכת שנים, היוצרת הכרות עמוקה בין הרעים, או מצב המחייב כוחות משותפים וערבות הדדית.

גוף המעגל
גוף המעגל מהווה את החלק העיקרי במעגל בו נציג מיקרה\מיקרים העוסקים בערך בו אנו דנים, נתחיל את חלק זה בעזר חזותי; שיר(מילים של השיר+השמעתו)
רשימת פתגמים\סטיקרים המפוזרים בתוך המעגל
תמונות מפוזרות בתוך המעגל וכו’

גוף מעגל להמחשה
מציגים את הסטיקר ושמים אותו באמצע המעגל, ושואלים “מאיפה הסטיקר הזה? מאיזו תקופה?” כשעונים נוציא גם את הדף שני של המבצע ונתחיל בשאלות(אפשר להקריא שוב את ההגדרה לרעות
*איך הערך שלנו קשור למבצע צוק איתן?
*אילו מיקרי רעות נוכל לדמיין שקרו במלחמה זו?
*נשמיע את השיר “אין לך מה לדאוג” שהוא שיר ישראלי המתאר את חיי חיילי צה”ל בחזית במלחמת יום הכיפורים(1973) וקרבות ההתשה שהתנהלו לאחריה.

שלחי לי תחתונים וגופיות
כאן כולם כבר כמו חיות
נלחמים כמו אריות
מורל ממש גבוה
ואצלנו בפלוגה
מבקשים קצת הפוגה
מותק לא לשלוח לי עוגה.

ונחזיר את החניכים לסטיקר ונציין כי ערך הרעות לא חל רק בין החיילים ובין עצמם אלא גם כל הארץ, ישנם מקרים בהם אנשי הצפון הזמינו את תושבי הדרום ללון אצלם, מקרים בו המון חטיפים וממתקים נאספו והגיעו לחיילים בחזית ובבסיסים.
*נבקש ממי שרוצה לשתף על מקרים שהכירו, שמעו או חוו בעצמן

סיכום
מטרת סיכום המעגל היא להגיע למסקנה מסויימת של איך אני מממשת את הלקח\עיקרון\ערך שלמדתי ולהשאיר את החניכים עם מחשבות להמשך

סיכום לדוגמא

  • מגיעים למסכנה שרעות היא ערך חשוב שנותן כוח, פיזי נפשי ומורל עצום להמשיך קדימה, אז חוץ מהחיילים ומזמני מלחמה, איפה אני רואה את ערך הרעות שלי ביומיום?
  • איך אני יכולה להיות יותר חברית?
  • מתי יש לי הזדמנויות להיות חברית?
  • איך אנחנו בונות אחווה וחברות? (דרך משחקים, משימות וכו’)
  • האם אני חייבת להתחבר לכולם או שזאת בעצם בחירה שלי?
  • ואם אנו צריכים לשות יחדיו משימה?

נציג שני קונפליקטים בנושא ונדון באיך אני יכול לפעול

  1. האם להתחבר לילד שלא מחובר לקבוצה ולדעתי אינה מתאים לה או לחסוך לו את הכאב בלחוות רגעים קשים מידי ולתת לו לפרוש.
  2. האם כדי להיות חברה אמיתית אני חייבת לשמור סוד של חברה רק לעצמי? גם אם אני יודעת שמישהו אחר יכול לעזור לה בפתרון הבעיה?

 

ממליצים לקרוא גם..
Close
Back to top button
דילוג לתוכן