שנת שירות ושירות לאומי במש”צים ושל”ח (ש”ש-ב”ש)

מהי שנת שירות
שנת שירות, המכונה בקיצור ש”ש, הינה חוויה משמעותית וייחודית המאפשרת לצעירים וצעירות להתנדב, במגוון אפשרויות ומסגרות לפני גיוסם לצבא. לדוגמא: פנימיות, כפרי נוער, בתי ספר שדה, תנועות נוער, מועדוניות, שלח ועוד.
שנת השירות מאפשרת לנוער איכותי זה, ששואף לתרום לקהילה ולחברה, להשפיע, לשנות ולהוביל.
בשנה זו הם נחשפים לעולמות שונים ,ייחודים ומאתגרים, יוצרים חברויות חדשות ונחשפים לחיי קומונה משותפת.

שנת שרות / שרות לאומי בשל”ח וידיעת הארץ מיועדים לבוגרי י”ב שעברו את שלושת קורסי ההכשרה (מש”צים, סיור וניווט, הישרדות) בבית ספרם, ורואים בהתנדבות הגשמה עצמית ותרומה לחברה ולמדינת ישראל.

חזון הש”ש-ב”ש (שנת שירות – שירות לאומי)
הש”ש-ב”ש במסגרת שלח יובילו את מכלול התהליכים החינוכיים-ערכיים להכרת הארץ ולאהבת מולדת. בהתנהגותם ובמעשיהם של הש”ש-ב”ש ישמשו דוגמה ומופת אזרחי ויפעלו להעמקת הזהות היהודית-ציונית ודמוקרטית, לחיזוק תחושת ההשתייכות לארץ ולמדינת ישראל ולהגברת המעורבות והתרומה החברתית לקהילה ולחברה שבה הם חיים.
האפשרות של שנת שרות בשלח החלה לפני מספר שנים , כאשר מטרת הפעילות הייתה שילובם של המש”צים האיכותיים במערכת החינוך מתוך הרצון להמשך העצמתם כמש”צים בבית הספר ומתוך הבנה של התרומה האפשרית לתלמידים בכלל ולשלח בפרט.
מש”צ שעובר את כל מסלולי ההכשרה מכיתה ט’ ועד י”ב יוכל למצוא המשך תרומה ועשייה בשנת השרות בתחום אותו הוא אוהב ורוצה לעשות.

ישנם שותפויות עם גופים שונים כמו החברה להגנת הטבע, החברה למתנסים, גרעין צמרת, מרכז מעשה ועוד, כל שנה מצטרפים ש”ש לגופים משלחיים והם מהווים עבורנו מקום ליצירת גוף משלח נוסף.
הייחוד של הש”ש ב”ש הוא השיתוף בין דתיים לחילוניים, בין בנים ובנות, בין יהודים ולא יהודים. הם פועלים יחד, מטיילים, לומדים, ובכך מהווים דוגמא לחיי שיתוף וכבוד בין שתי קבוצות שונות בחברה הישראלית. הרעיון של פעילות משותפת נועד להסיר מחיצות ובכך להשפיע על קבלת האחר והשונה גם בנושאים אחרים.

“הש”ש ב”ש” משתלבים כחלק מצוות שלח בבית הספר, הם מסייעים למורה בהובלת ימי שדה, גיחות, מסעות משמעותיים, הקמת קבוצת מנהיגות. (מש”צים) פעולות במסגרת חינוך מיוחד ובכל משימה שנדרשת. ובשעות אחר הצהריים הם ממשיכים את הפעילות במסגרות הלא פורמליות – מתנ”סים, מועדוניות, צהרונים , חוגי סיור, גינות קהילתיות, בהתאם לגוף המשלח אליו הם שייכים.
הש”ש ב”ש מקבלים ליווי צמוד לאורך כל שנת השירות מגורם מקצועי במחוז אליו הם שייכים, הנותן להם הדרכה ומענה לכל הנושאים שעולים בתחום החינוכי והחברתי. על מנת להעמיק את הידע בתחומים בהם עוסקים.

שנת השירות בשל”ח וידיעת הארץ מאתגרת את המתנדב ותורמת לעיצובו ומזמנת לו מצבים של שיתוף פעולה, אחריות הדדית ורעות, הקמת יוזמות בעירייה בקהילה ובמתנסים. הכשרת הש”ש לשלביה השונים והתנסותם בתפקידי מנהיגות, יקנו לבוגרים מודעות, מעורבות, אחריות אישית וציבורית, מסירות ומחויבות ערכית לעמם, ארצם ומולדתם . הם יתרמו בשנה זו לקהילה ולחברה, ובכך ישמשו דוגמה ומופת לחבריהם, ויהפכו לחיילים טובים יותר.

המניעים של בני הנוער להתנדב לשנת שירות הינם בעיקר מניעים של זהות, הזדהות, זיקה, והשתייכות. מי שגדל במקום מסוים לרוב יעדיף לתרום בשנת שירות למקום ממנו הוא בא ולא במקום אחר, ובכך להביע תודה על תקופת הילדות.
הש”ש ב”ש הם חלק בלתי נפרד מהמחוז, יש להם גאוות יחידה והם חלק ממיתוג השל”ח, הגיוס שלהם נעשה דרך הגופים המשלחים בסיוע של המחוזות. הם רואים את עצמם מחוללי שינוי, ומעוניינים לקחת אחריות על המתרחש בארץ בכלל ובבית הספר והקהילה בה הם פועלים, למען קידומה של חברה טובה יותר.

שיטת העבודה עם הש”ש-ב”ש

  1. בכל מחוז ימונה איש קשר שיעבוד עם מורה השלח בבית הספר, ויעדכן את הממונה המחוזי בכל מה שנעשה.
    מפגשים והשתלמויות מחוזיים וארציים לש”ש ב”ש.
  2. הקמת קבוצת “וואצאפ” של כל הש”ש ב”ש, שבהם מעבירים מידע, חומרים, עדכונים, ונתונים מחוזיים וארציים.
    מיתוג וגאוות יחידה – חולצות, צמיד, תיק, מחברת, יומן, וכדומה.
  3. הענקת פיתוח מקצועי וחינוך להכרת הארץ ואהבת מולדת לש”ש, ולב”ש.

גופים משלחים העובדים בשיתוף פעולה עמנו

  • בני המושבים
  • החברה להגנת הטבע
  • מרכז מעשה
  • בינ”ה
  • תנועת הנוער הלאומי – בית”ר

איך נרשמים?

Back to top button
דילוג לתוכן