כללי

חינוך זול עולה ביוקר

בשבועות האחרונים לא היה אדם אחד שלא שמע על השביתה הגדולה שנמשכת למעלה משלושה שבועות, על רן ארז, על הסתדרות המורים, ארגון המורים, בתי ספר תיכוניים, חטיבות ביניים. אז... מה באמת קורה?!

כדבר ראשון, נעשה לנו סדר בבלבול.
השובתים: ארגון המורים.
סיבת השביתה העיקרית: רצון לשנות את פני מערכת החינוך במדינת ישראל.
דרישות המורים העיקריות:
– העלאה משמעותית בשכר המורים, בעיקר בשכר המורים המתחילים.
– החזרת שעות הלימוד שקוצצו ב5 השנים האחרונות בכתות.
– הפחתת מספר התלמידים בכתה.

השביתה פוגעת המון בתלמידי התיכונים. זה מתבטא בפגיעה בלימודים שמובילה לפגיעה בבגרויות שתוביל לפגיעה בעתיד…
אבל יש להבין דבר אחד. אם לא תהיה פגיעה בתלמידים, שום דבר לא יזוז.
המטרה העיקרית של השביתה הזו, היא העלאת חשיבות המורה בקרב תלמידיו, ועזרה מרובה יותר לתלמידים.

מחאת ארגון המורים באמצעי התקשורת | צילום: שימוש לפי סעיף 27א’ לחוק זכויות יוצרים

חשוב שתדעו: מזה כמה שנים היו קיצוצים בשעות הלימוד. סה”כ, זה הגיע לקיצוץ 8 שעות וחצי בשבוע לתלמיד. 8.5 השעות הן מאד משמעותיות! יש לכל שעה ודקה חשיבות עליונה כאשר מגיעים לבגרות לא מוכנים.

חשוב שתדעו: שכר של מורה בלי וותק מתחיל הוא כ-2800 שקלים. וזאת אחרי לימודים של ארבע שנים וקבלת תואר אקדמאי. הידעתם ששליח פיצה, בייביסיטר, ואף עובדי ניקיון מרוויחים יותר, ללא לימודים וללא תואר?

עוד פרטים שמומלץ לדעת, כדאי לקרוא בפורום הלימודים של אתר המש”צים,
באשכול “תלנות המורים- האם הן מוצדקות?” .

יש לשביתה השלכות רבות. המורים- מדוכאים בבתיהם ללא שכר. אנחנו, התלמידים- חלקנו עובדים, חלקנו לומדים בשיעורים פרטיים, חלקנו משלימים שעות שינה, וחלקנו מתבטלים.

האם השביתה באמת שווה את זה?!
האם יצא מהשביתה הזאת משהו בסופו של דבר?!

לאלו שנגד השביתה (בעיקר תלמידים והורים) יש כמה טענות.
חלק דואגים לבגרויות. הרי אם אין לימודים, התלמידים “נדפקים” מבחינת הבגרויות. אם אין תעודת בגרות, אין בדיוק “עתיד מזהיר” ולכן כולם רוצים להתחיל את החיים לאחר סיום בית הספר בצורה טובה ובטוחה, כשיש בידיהם תעודת בגרות מובטחת.
חלק אומרים שהמורים מקבלים די והותר! אפילו תשמעו את אלה שאומרים שהמורים מלמדים “חצי שנה”… בגלל שבחגים, בשבתות ובחופשים הם לא עובדים.
וחלק מהם בכלל אומרים כי מראש אין סיכוי לשיפור מערכת החינוך בישראל, ואין טעם להשקיע אנרגיות במאבק הזה.

לאלו שבעד השביתה (בעיקר מורים ואפילו תלמידים) גם כן יש מספר טענות.
השכר הנמוך, חוסר שעות הלימוד, מספר התלמידים בכתה- וכל אותם הטענות של המורים, מוצדקות. ולכן יש תמיכה בשביתה.
יש המאמינים שהשביתה אכן תוביל לשינוי במערכת החינוך.
ובייננו, מי באמת ירצה ללמוד הוראה בשכר של 2800 שקלים בחודש ובתנאים האלו?!

על רן ארז המפורסם בוודאי שאין מישהו שלא שמע עליו. הוא למעשה יושב ראש (יו”ר) ארגון המורים. הוא מוביל את מאבקם של עשרות אלפי המורים.
יש לו הרבה מתנגדים. מכאלו שאומרים שצורת הדיבור שלו אינה הולמת ואינה עניינית ועד לכאלו שאמרו שאין לבנאדם עם שכר כמו שלו זכות להוביל את המאבק. (יש לו גם שכר של מורה וגם שכר של יו”ר ארגון המורים. ביחד זה לא מעט). אבל תכלס… למה נכנסים למשכורת שלו? סוף סוף מישהו מנסה לשנות את פני מערכת החינוך, אז למה לשים לו רגל בעניין כזה שולי?

לדעתי האישית:
אני, בתור תלמידת כתה י’א, שניגשת השנה ל6-7 שאלוני בגרות נפגעת בצורה עצומה מכך שאני לא לומדת במשך שלושת השבועות האחרונים. אם לומר את האמת, יהיה לי מאד קשה, ואף בלתי אפשרי להשלים פער לקראת הבגרויות, ולעבור את הבגרויות עם הציונים שאני מייחלת להם.
ובכל זאת, אני תומכת בצורה מקסימלית במאבק של ארגון המורים. וזה רק כי אני חושבת קדימה. קדימה לא על העתיד שלי- אלא על העתיד של התלמידים והמורים בעוד 10 שנים.
אני לא חושבת שיש בנאדם שפוי שילך ללמוד באוניברסיטה 4 שנים בשביל לעבוד בשכר עגום ומבייש כמו שיש היום.
היום, כששואלים “במה אתה עוסק?”, והתשובה היא “אני מורה”- ישר שומעים צחקוק מלגלג. כי דוגרי? אין כבוד היום- מתלמידים למורים, ואין כבוד כלפי המקצוע הזה באופן כללי.
ואם לא יהיו מורים חדשים בעוד כמה שנים. אז מי יעבדו כמורים? פיליפינים?
וגם אם יום יבוא והמורים יתחלפו בטכנולוגיה ולא יצטרכו מורים בעולם… (וכן, זה יכול לקרות.) עדיין אין כמו “מורה טוב, מורה לחיים”. אין כמו לשבת בכתה, לשמוע את הקול הצייצני של המורה, ולייחל שהשיעור יגמר. אין כמו לצאת להפסקות עם כל הרכילויות העסיסיות שמסתובבות במסדרונות, ובקיצור- אין כמו בית ספר!!!
ועכשיו, אם נוריד את הציניות, אני אומר מכל הלב- הלימודים בבית הספר חשובים הרבה יותר מלימודים וירטואליים. ועדיין אני בגישה של להרגיש את העט ואת הדפים וללמוד דרך המוח ובעיקר דרך הלב.
אני מאחלת לכל המורים בהצלחה במאבק, והלוואי ובאמת בפעם הבאה שמישהו ישאל “במה אתה עוסק”, והתשובה תהיה “אני מורה”- ירימו את הראש בגאווה ובכבוד, וילחצו ידיים למורה.

מחאת ארגון המורים באמצעי התקשורת | צילום: שימוש לפי סעיף 27א’ לחוק זכויות יוצרים

זאת היתה דעתי, אך מה דעתכם?
תפרטו בלי להתבייש: באיזו דעה אתם תומכים, למה אתם תומכים באותה דעה. ספרו מה מעצבן אתכם, מה מציק לכם, מתי השביתה תסתיים לדעתכם? האם הייתם נוהגים בצורה שונה במקום אותם המורים?
וכמובן- אתם מוזמנים להגיב על הכתבה עצמה. אשמח לתגובות.

ממליצים לקרוא גם..
Close
Back to top button
דילוג לתוכן